Turloggen
Inntrykk fra bobilen
 
 

 
Helsingør Camping
Om vi så må krysse hele kontinentet skal vi ikke parkere bobilen før stabile soldager er garantert, fastslo fruen.
Stort enklere er det ikke mulig å legge planer for ferieturen. Nå var det bare å gi gass mot Europa.
 
Kronborg Slot
 
 
 
 

 
Sommerturen 2011 hadde et mål i flg. fruen: Sol, sol, ja nærmest for en hver pris var målet for turen sol, om vi så måtte passere hele det Europeiske kontinentet skulle vi ikke parkere bobilen før garantert solskinn var sikret. Etter en lang, kald vinter så var dette en holdning som gubben kunne forstå. Planen syntes grei da vi startet ved 11-tiden på lørdag 2.juli med Helsingør Camping som et første delmål.
 
Ferden langs E6 via Gøteborg er nærmest som hjemmebane å regne, men vi unnet oss et par småstopps underveis, for å strekke på benene innen vi ankom Helsinborg. På fergen over Øresund fikk vi oss en kaffekopp, mens vi drodlet litt om at danskekongene i perioden 1429 til 1857 krevde toll fra alle skip som seilte gjennom sundet. Med gyldig fergebillett trengte vi ikke bekymre oss for slike fortredeligheter, så vi kom oss greit over.
 
  Heldigvis hadde vi booket plass på Helsingør Camping som vi ankom ved firetiden. Der rigget vi oss til på anvist tomt med utsikt mot Øresund. Mens jeg ordnet det tekniske kokkelerte fruen innendørs. Litt senere kunne vi kose oss med ”fisk i skjell” og Lindemanns hvitvin mens vi så på fyrstebryllup fra Monaco denne lune sommerkvelden, som lovet godt for dagene fremover.
 
 
I bakgrunnen skimtes Øresund.
 
Fruen med fyrstebryllupet i fokus.
 
Kveldsturen la vi bortom tavernaen på plassen. Over et par iskolde Tuborgere luftet vi planene for i morgen som innebar å besøke Kronborg Slott, hvor Shakespears teaterstykke Hamlet har hatt sitt utspring.
 
 
Helsingør Camping ligger en kjapp sykkeltur fra Kronborg Slot.
 
Været på feriens første dag: Vi startet i duskregn og endte opp med strålende kveldssolskinn med varme så vi nesten fløt bort. Omtrent som bestilt. Senere ble det litt overskyet og kjøligere. Dette ble til striregn senere på kvelden og torden utover natten. Ganske så vekslende vær. Skjønt Helsingør lå i utkanten av det skybruddet som visstnok lammet København i løpet av natten.
 
 
Været skiftet fra sol til striregn i løpet av et par timer.
 
Utsikten fra tavernabordet på kveldsturen.
   
Søndag 3.juli: Våknet til solskinn som borger for en fin dag. Etter en lang og avslappende frokost syklet vi inn til byen og fant en minibank. Deretter fortsatte vi til Kronborg slott som er Hamlets ”hjem”.
 
 
Modell av Kronborg slott.
 
Kronborg Slotts hovedport.
 
Inne i slottet som stod ferdig i 1585, vandret vi rundt i imponerende saler hvor store plakater fortalte om slottets historie. Selv om kong Fredrik II (Fredrikstads grunnlegger) fikk bygget slottet, så brukte han det sjelden. Kongene på den tiden reiste stort sett mellom sine slott i provinsene, og brakte med seg møbler og dekketøy til slottene som for det meste stod tomme. Nærmest som en herskapelig campingtur å regne. På disse reisene fulgte også tjenerskapet med. Både folk og fe som fulgte med trengte store mengder av mat og drikke, noe som førte til stor aktivitet i provinsene. Nærmest en form for datidens distriktspolitikk.
 
 
Dansesalen måler 62 x 12 meter, og var Nord-
Europas største i sin tid.
Flotte kister ble brukt til frakt av alt som kongene
brakte med seg på reisene mellom slottene.
 
Etter slottsbesøket syklet vi hjem til bobilen. Resten av ettermiddagen ble det soling i det fine været samt litt titting på Toure de France. Thor Hushovds lag vant lagtempoen, så dermed overtok han den gule trøyen. Til tross for gårsdagens skybrudd i København, hvor Tivoliet måtte stenge, har vi tilbrakt mye tid utendørs her i Helsingør. Imidlertid så tyknet det til utover kvelden. Noe som ble til kraftig regn i løpet av natten, og med forrige natts torden i bakhodet bestemte fruen oss for å reise sydover, med Mosel og Winningen i Tyskland som et delmål.
 
 
En av de flotte salene i Kronborg slott.
Fruen slapper av i skyggen, mens solen steker ut.
 
Mandag 4.juli: Våknet til overskyet gråvær, men temperaturen er fortsatt høy. Sjekket ut fra Helsingør Camping ved 11-tiden. Plassen står til en 4-er på vår interne skala. Når vi blir bedt om å ta av slippersene i dusjen, og det ikke finnes nal til å rengjøre gulvene med, står ikke jeg barbent i dusjen, kan du hilse og si. Tømmeplassen for avløpsvannet lå kronglete til utenfor plassen. Men D.kr. 415,- for to netter er tross alt greit.
Rundt København var det utrolig nok fortsatt problemer i trafikken p.g.a. skybruddet lørdag kveld. Greit nok med meldinger på lysskilt om at” E20 er spærret ved Brøndby”, for de som er kjent i København. Men hvor er Brøndby? Etter våre begreper hadde vi intet behov for å kjøre nedom Køge bukt når vi skulle vestover. Hvorfor ble det ikke informert om alternative ruter mot Odense, i stedet for å la trafikantene klare seg selv, og bli fanget i enorme køer? Etter å ha stått knapt en time i kø, fant vi ut at vi kunne ta av mot Roskilde. I den retningen var det ingen kø, og derfra og ut gikk det greit. Merkelig at ikke trafikken vestover ble ledet denne veien. Talentløst av danske veimyndigheter, konkluderte vi der vi kom videre uten koproblemer.
 
 
Køene stakket seg opp i motsatt retning, før vi selv ble fanget i noe tilsvarende.
Etter en knapp time i kø, tok vi av mot Roskilde hvor veien utover var rimelig fri.
 
Før vi kom til Fyn ville vi avlegge den gamle vikingborgen Trelleborg et besøk. Vi tok av fra motorveien ved avkjøring nr. 40, og like etter viste et skilt mot Trelleborg, men Googles beskrivelse stemte ikke helt, og det var heller ingen skilt innen vi kom inn mot Slagelse. Så derfor måtte vi spørre om vei, og ble ledet på rett spor av en hyggelig kar ved en Statoil-stasjon. Kom endelig frem til Trelleborg bare for å finne museet mandagsstengt, men det tok vi med stoisk ro da vi har vært her tidligere. Den gangen i 2001 opplevde vi museet som informativt, skjønt vi har ”en høne å plukke med dem” i og med et spill vi kjøpte den gang viste seg kun å være en tom eske uten spillbrikker. Det er nok tvilsomt om vi ville kommet noen vei med en klage 10 år etter. Vi fikk da tittet oss rundt på borgområdet. Trelleborg ble bygget av kong Harald Blåtan i ca. 980, men ruinene ble oppdaget ved en tilfeldighet i 1934, da den lokale motorsykkelklubben planla å benytte vollene til tribuner for et speedwaystevne inne i det gamle borgområdet. Den første gangen jeg besøkte Trelleborg, begynte jeg å leke med tanken om borgen (som det finnes rester av 4 tilsvarende borger i Danmark) kan ha vært mal for den vollen som i sin tid beskyttet det gamle Sarpsborg. Slikt er vanskelig å bringe klarhet i, da teoriene om den s.k. Olavsvollen er mange, men det er lov å leke med tanken.
 
 
Borgmodellen ved  Trelleborg,
Fruen ved hovedporten.
 
Hovedvollen til Trelleborg hadde en diameter på ca. 240 meter, mens forvollen ligger ca. 140 meter utenfor hovedvollen. Overføres Trelleborgs mål til Sarpsborg, vil forvollen ligge mellom Borggata og Vollgata. Dette bør være en indikasjon på at de danske ringborgene kan ha vært modell/mal for forsvarsanlegget rundt Sarpsborg. Det vil føre for langt å utvikle teoriene her, men tanken fortjener å utvikles videre da det er mange indisier på at en borg etter Trelleborgs mønster kan ha blitt bygget ved Sarpefossen. Svært lite er synlig i vår tid, da mye av borgen forsvant ut i Glomma under et jordras i 1702 og etterlot seg det vi siden da har kalt for Borregårdsdumpa.
 
 
Trelleborg-modell i Sarpsborg-bykart med rester av Olavsvollen markert med grønt og bautaer fra 1927. Grått område raste ut i 1702. Hovedvollen (sort) kan ha ligget mot det som i dag er Vollgata, og forvollen (grå) ved Borggata.
 
Når en står innenfor Trelleborgs hovedvoll blir en slått av hvilke enorme ressurser som har blitt investert i både planlegging og bygging av den store vikingborgen. Kolossale jordmasser må ha blitt flyttet for å anlegge de innpå 10 meter høye jordvollene.
 
 
Vollen sett fra hovedgaten med langhusmarkeringer.
Rekonstruksjon av langhus.
 
Før vi fortsatte videre inntok vi en rask lunch på parkeringsplassen utenfor museet. På tilbaketuren tok vi Hejningeveien i motsatt retning av det Google anbefalte fra motorveien, og vi skjønte straks hvorfor den avkjøringen ikke var merket med skilt ved hovedveien:
 
 
Trelleborg må ha vært et imponerende skue i sin tid.
 
Trelleborg er markert i GoogleMap.
 
På Hejningeveien var det en jernbaneundergang med maxhøyde på 3,2 m, og der kom vi ikke under med våre ca. 3,40, så det var bare å snu og kjøre mot Næsby Strand, og deretter Korsør før vi passerte Storebelt i fint driv, skjønt fruen ikke liker slike broer. Ved 4-tiden ankom vi Nyborg Camping, hvor planen var å bli kun en natt, men ombestemte oss etter en titt på yr.no som varslet sol fra skyfri himmel neste dag.
 
 
Flott utsikt fra kjøkkenvinduet.
Fruen på stranden under kveldsturen.
 
Med strålende værutsikter var det lett å revurdere planen, så bestemte oss for å bli på Nyborg Camping en dag ekstra. Med hvert vårt vinglass nøt vi kveldsolen og fikk vi bekreftelsen på at det å bli en dag til høyst sannsynlig ville bli et godt valg.
 
 
Nyborg Strandcamping ligger like ved Storebæltsbroen.
 
Tirsdag 5.juli: Våknet til overskyet gråvær, men det skal bli til sol etter hvert i flg. Yr. Har tenkt å sykle inn til byen, ca. 3 km. Mens vi syklet inn til byen så godværet ut til å være på vei som varslet. Alt er tilrettelagt for syklister på en helt annen måte her enn hjemme. I en rundkjøring var det markert et eget blått felt ytterst for syklister. Måtte en kjapp tur nedom det flotte havneområdet før vi ruslet litt rundt i byen.
 
 
Rundkjøring med egen fil for syklister.
Nyborgs flotte havneområde.
 
Etter å ha handlet noen småting i byen stanset vi og beundret en velstelt kirkegård som mest lignet en flott park. I tillegg til å være en velstelt by, er Nyborg kjent fra historien for et slag hvor en dansk hær slo den svenske kongens angripende styrker i 1659.
 
 
Velstelt kirkegård.
Bauta til minne om slaget ved Nyborg.
 
Vel hjemme kom det varslede godværet, og det ble til en lang solrik ettermiddag. Mens fruen nøt solen, konsentrerte jeg meg om å følge Hushovds ferd på sykkel langs franske veier. Jeg ble hyggelig belønnet for i T d F fortsetter Hushovd i gult. Da middagstid nærmet seg konsentrerte fruen seg om middagen, og tilberedte en deilig lakserett med grillen.
 
 
Avslappende ettermiddag i solsteken.
Fruen griller laks.
 
Innen kveldsturen rundt på plassen, satte vi syklene inn i garasjen. I morgen er planen å kjøre via Svendsborg til Egeskov Slot, før vi fortsetter mot Ribe. Der planlegger vi å bli noen dager om været holder. Egeskov Slot har vi ofte hørt om, så nå som vi var på Fyn måtte vi gripe muligheten, syntes vi,
 
Onsdag 6.juli: Våknet til strålende solskinn med litt vind. Blir nok fint kjørevær i dag. Sjekket ut ved 11-tiden, etter å ha tømt tanker og fylt vann. Var kummerlige forhold for dette, nærmest presset inn ved lekeplassen for barn. På den annen side var dusjene store og romslige, men manglet som vanlig er på mange steder en såpekopp. Dessuten var det ikke termostatbatterier, men egentlig helt ok blandebatterier av den gamle typen. Totalpris for to døgn: D.kr. 580,- Selv om plassen ligger glimrende til ut mot Storbælt, så har den et forbedringspotensiale når det gjelder det ovennevnte, og står dermed til en 4-er. Kjørte til Svendborg hvor vi handlet litt. Fortsatte langs vei nr. 9 og tok av ved Kvændrup mot Egeskov slot som er anlagt på pæler av ekestokker i en liten innsjø.
 
 
Egeskov Slot er bygget som en festning i en innsjø.
Imponerende hageanlegg rundt slottet.
 
Det imponerende slottet ble bygget i 1554 av Frands Brockenhuus, som i motsetning til mange adelige bygde seg staselige herregårder på den tiden, men med sin bakgrunn som offiser i den danske hæren valgte han å bygge slottet sitt lik en festning. Slottet har tilhørt slekten Ahlefeldt-Laurvig-Bille siden 1784.
 
 
Egeskov Slot er godt markert.
 
Portnerboligen er nærmest et lite slott.
 
Men da dansk landbrukspolitikk ble endret i 50-60 årene, stod det klart for eierne at driften måtte legges om. I stedet for å si opp ca. 60 landarbeidere valgte eierne å omskolere dem til gartnere og turistværter som anla og videreutviklet den flotte parken, og gjorde så deler av slottet om til et museum.
 
 
Livaktige installasjoner gjorde at man følte seg litt som tittere.
Artig detalj fra soverom med nattpotten diskret plassert.
 
Slottets museum skal være i besittelse av utallige gjenstander som eierne har samlet opp gjennom århundrene. For mange vil det imponerende dukkeslottet Titanias Palace være et av høydepunktene.
 
 
Jaktrofeer fra hele verden er samlet på slottet.
Dukkehuset Titanias Palace fyller et helt rom.
 
Etter å ha gått gjennom det imponerende slottsanlegget satte vi kurs for den like flotte slottshagen hvor vi lette etter en vei mot veteranmuseet.
 
 
Fruen blant slottshagens roser.
Alle kan klatre til topps i trærne her.
 
I vår leting klarte vi å forville oss inn på det private området for slottet, men vi skrev det på kontoen for dårlig merking.  Ikke bare vi som begikk den feilen konstaterte vi på vei ut fra privaten. Et annet par ble også omdirigert av vaktene på stedet.
 
 
Torodd poserer med en Saab Draken ved museet.
Blankpolerte klenodier på rekke og rad.
 
 
Det sies at veteranmuseet ble etablert som et motstykke til den flotte slottshaven hvor ”mor”
gjerne fordypet seg, og museet var derfor beregnet for ”far” i huset som et alternativ i så måte.
 
 
Fruen studerer bobilen som et dansk kunstnerpar fikk bygget etter krigen. Med denne reiste de Europa rundt på tur.
Varevognene til VW ble ofte bygget om til bobiler. Både av VW og VW-erere selv.
 
Med tanke på alle aktiviteter man har lagt til rette for ved Egeskov Slot, vil en familie finne noe til alle og kunne tilbringe en hel dag på slottet uten et kjedelig øyeblikk. Fra Egeskov kjørte vi mot Faaborg og videre mot Odense for å følge E20 vestover. Etter en begivenhetsrik dag på Egeskov Slot gjorde vi en stans ved motorveien for en sen lunch. På rasteplassen var det anlagt en skikkelig tømmeplass for bobiler og caravans. Et eksempel til etterfølgelse for norske veimyndigheter. Slikt går det an å få til om bare viljen er tilstede. Kostnadene kan umulig være så store som man vil ha det til.
Når vi vet at det ble brukt noe sånt som opp mot 50 mill. for å bygge en rasteplass ved Solbergtårnet tett på E6, uten tømmemuligheter for turister i bobiler og campingvogner må en undres over hva veimyndighetene har tenkt.
På den annen side må det være lov å hevde at organisasjoner som NAF og NCC har ”sovet i timen”. De burde være de første til å følge opp veimyndighetenes planer om bygging av rasteplasser, og vedlikeholdet av disse. Eksemplet fra E20 i Danmark viser at det er mulig å få slikt til. Så langt vi kunne se virket rasteplassen både velholdt og innbydende. Det å hevde at dette ikke er mulig å få til i Norge kan ikke være noe annet enn en dårlig unnskyldning fra ansvarlig holdt. Det er først og fremst snakk om vilje til å stille de nødvendige ressursene til rådighet for å skape best mulig forhold for alle veifarende.
 
 
Noe for enhver smak i veteranmuseet.
Rasteplass langs motorveien med en tømmeplass.
 
Mens vi nærmet oss Ribe begynte det og regne noe skikkelig etter hvert. Innkjøringen mot Ribe Camping var temmelig beskjedent markert, men jeg hadde fått et skimt av skiltet i veikanten så vi snudde ved bygrensen og kjørte tilbake. I det vi skulle til å sjekke inn uttalte fruen at ”her blir vi nok kun en natt”. Fåfengt å motsi slike påstander tenkte jeg. Sjekket derfor inn kun for et døgn, så fikk vi se snart vi var inne. Ble anbefalt en plass på stengrunn p.g.a. regnet.
 
 
Vi fant en plass på stengrunn i regnet.
Fruen ble fornøyd med plassen, tross sine tvil.
 
Vi fant lett plassen vi ble anbefalt, og oppdaget at tømmeplassen for bobiler like ved var noe av det beste vi har sett hos noen campingplass på lang tid. Senere fant vi ut at alle bobiler kan stå på disse plassene til D.kr. 125,- for en overnatting uten strømtilkobling, nettopp fordi at danske myndigheter ikke tillater s.k. fricamping av miljømessige hensyn. Dette til tross så registrerte vi dagen etter at mange bobiler hadde overnattet på parkeringsplassen ved varehuset Føtex. Stort sett nordmenn som tydeligvis ikke kunne være klar over bestemmelsene, og den gode servicen på campingplassen like ved.
 
Slikt var ikke i våre tanker da vi spiste en Mexikansk gryte til middag som smakte fortreffelig. Etterpå klarnet det opp, og vi gikk en kveldstur rundt plassen. Vi fant ut at dette er en riktig så fin plass med gratis svømmebasseng og flotte dusjer. Dessuten var det en innbydende grillstue med spisebord under tak. Alt var tilgjengelig for alle gjester med gyldig adgangskort til campingplassen. Om det noen gang skal være aktuelt å gi en 6-er til en campingplass, så må det være for Ribe Camping, er det foreløpige inntrykket etter kveldsturen. Fruens umiddelbare skepsis ble vendt til begeistring på kveldsturen og ikke minst etter morgentoilettet torsdag formiddag.
 
 
Flott grillstue til fri bruk for alle på Ribe Camping
God standard i sanitæranlegget.
 
Ikke bare var det gode rekreasjonsmuligheter for store og små, men flere av hyttene var bygget etter Ribes typiske byggeskikk med gavlhus vendt mot en hovedgate. Eiendomsskatt ble betalt etter lengden på husets front mot gaten, derfor la man gavlen mot gaten i sin tid ble vi fortalt av vekteren som guidet kveldsturen rundt i Danmarks eldste by.
 
 
Stilige campinghytter i Ribes typiske gavlstil.
Gedigent svømmebasseng ved resepsjonen.
 
Erfaringen med plassen så langt tilsa at den hadde samme, om ikke muligens høyere, standard enn Nordstrand Camping i Frederikshavn hvor vi overnattet i fjor sommer sammen med et av barnebarna.
 
 
Rene dusjnisjer i innbydende sanitæranlegg.
Gode lekemuligheter for barn.
 
Torsdag 7.juli: Våknet til strålende solskinn som holdt seg i lang tid ut på dagen skulle det vise seg. Vi dusjet og ordnet oss i en familiedusj. Her var det såpass bra og rent at fruen dusjet barbent, og da er vel det meste sagt når det gjelder standarden.
 
Før vi syklet til byen var jeg i resepsjonen og sikret oss en ny, bedre og større plass enn den vi valgte i gårsdagens regnvær. Reserverte den frem til lørdag i et håp om å få noen fine liggedager slik Yr varslet. Inne i Ribe klarte etter hvert både fruen og jeg å få kjøpt oss nye shortser. Besøkte Ribes Domkirke og Vikingemuseum med en lunch innimellom på Weiss stue.
I tillegg til mange severdigheter er Ribe en hyggelig by å bare sluntre rundt i. Byen har sin opprinnelse som et viktig handelssted i vikingetiden, og hører til blant Danmarks eldste byer.
 
 
Inne i Ribe Domkirke.
Fruen utenfor Weiss Stue.
 
Før vi syklet hjemover handlet vi det vi trengte til en bedre middag i Quickly. Også i dag var det fruen som stod for grillingen, mens jeg geleidet Boasson Hagen inn til mål som førstemann på dagens Tour de France-etappe med Hushovd på andre. Han fortsetter i gult, slikt gir en egen tilfredsstillelse i sykkellandet Danmark. En kan liksom møte naboen litt rettere i ryggen da. Middagen fra grillen smakte fortreffelig, og ga oss et godt grunnlag for Vægterrunden vi syklet inn til i god tid før kl. 22.00. Vi ville rekke en kaffekopp på Weis før vekteren kalte oss til dyst.
 
 
 
Kakestykkene hos Weiss er som små måltider.
Vægteren kalte oss til dyst omtrent på slaget 22.00
 
Vægteren samlet "troppene" som forventet på torvet mellom Weiss stuer og hotel Dagmar ved ti-tiden slik han gjør hver kveld i løpet av sommeren. Videre.