Turloggen
Inntrykk fra bobilen
Denne siden er under bearbeidelse:

Imponerende Schloss Schöenbrunn.

Sommeren 2009 dro vi på en 14-dagers bobiltur gjennom
'halve' Europa med Tyskland og Østerrike som primære mål.

Denne delen av reisen tilbringer vi i Wien og fortsetter videre mot Innsbruck.

Mondsee ved Alpene i Salzkammergut.

Vi satset på Camping West i Wien fordi den lå lagelig til ved innfarten til storbyen, samt at det virket som om Schloss Schøenbrunn lå i rimelig avstand for vår turistsykling. Tross gode forsetter ble syklene droppet til fordel for taxi som transporterte oss til det flotte slottet som opprinnelig lå et godt stykke fra sentrum. Etter en formiddag ved det imponerende slottet med en obligatorisk wienerschnitzelmiddag var vi klare for Stefansdomen. Taxiprisen viste seg å ligge på et behagelig nivå, så etter besøket i Schøenbrunn fortsatte vi til Stefansdomen med taxi gjennom bygatene. Katedralen er hva engelskmenn vil kalle breathtaking, så vi forlot kirken storligen imponert over byggekunst og religiøse kunstverk. Like bedagelige var vi da vil skulle forflytte oss til folkeparken Prater, hvor det mest iøynefallende er pariserhjulet Risenrad. Vi tilbrakte resten av ettermiddagen i Prater før vi fant en butikk, hvor vi handlet litt, innen vi nok en gang fant en taxi som kjørte oss til Hüttelbergerstrasse og Camping West. Sjåføren gjorde en kort stans utenfor den særegne villaen til kunstneren Ernst Fuchs, før vi betalte for turen og fant tilbake til bobilen. Under kveldsmaten holdt vi bobilråd om hva morgendagen skulle brukes til. Den endelige beslutningen overlot vi til campingplassen å legge til rette for. Dersom det meste var kommet på stell, ville vi bli en dag til, om ikke bestemte vi oss for å reise vestover.

Det falt i mitt lodd å inspisere dusjen onsdag morgen, som Torhild hadde boikottet siden ankomst. Men da det viste seg at søppelcontainerne fortsatt ikke var tømt, på tredje dagen, yok vi beslutningen om å reise videre mot Innsbruck. Vi bestemte oss for å kjøre korteste vei langs autobahn, selv om vi hadde vurdert småveier gjennom Alpene til målet. Vi ønsket å finne en hyggelig plass og nyte resten av dagen og kvelden i Innsbruck. Det at vi valgte autobahn skulle vi ikke angre på viste det seg. Interessen for et besøk i Berchtesgarden og Ørneredet fortok seg da avstandsskiltene dukket opp i veikanten. Litt før grensen mellom Tyskland/Østerrike dukket et flott utsiktspunkt opp ved veikanten. Helt impulsivt svingte inn dit. Og hvilken utsikt med fjell og vann som malerisk bakgrunn. Her følte vi at vi befant oss i et typisk alpelandskap ved innsjøen Mondsee i Salzkammergut hvor Panorama restaurant og hotell virkelig lever opp til navnet med innsjøen og Alpene i bakgrunnen.

Panoramautsikt ved Mondsee med Drachenwand i bakgrunnen.

Først da vi kom hjem oppdaget jeg at Mondsee er en av de få privateide innsjøene i Østerrike. Eieren Nicolette Waechter la sjøen ut for salg i 2008, men noen opplysning om hun har lykkes med salget har jeg ikke kommet over.
Etter å ha fotografert utsikten og gjort nødvendige innkjøp i butikken fortsatte vi videre langs autobahn og tok av mot Innsbruck for å følge vei nr. 93 videre. Selv om skilter langs veien minnet om diverse World Cup-arrangementer var det den olympiske byen fra 1964 og 1976, Innsbruck, som var dagens mål.

Beretningen om turen videre er under bearbeiding, og fortsetter herfra etter hvert.(10-12-12)